söndag, juli 31, 2011

Rabarberlemonad och muffins

Trots bristen på energi har jag faktiskt fått gjort en grej idag: Rabarberlemonaden är på gång!
Fick ta en tur till affären då jag glömt köpa citronsyra, men nu står den till sig.

Recept på rårörd rabarberlemonad:
2 citroner
3 liter rabarber i bitar
40 g citronsyra
2 liter vatten
2 kg socker

Tvätta citronerna väl och skär dem i skivor. Varva rabarber, citron och citronsyra i en väl rengjord hink. Slå över kokande vatten. Låt stå övertäck i ett dygn, rör om då och då.

Sila saften och rör ner sockret. Rör om till sockret har löst sig och häll sedan upp i flaskor. Går bra att frysa in i plastflaskor, tänk på att inte fylla dem helt.

Igår hjälpte jag mina vänner E & F att flytta. Eller... Jag hjälpte inte till med flytten, mitt ansvar var maten. Tänkte att förutom lunch så behövs det fika för att hålla humöret uppe. Jag gjorde muffins med blåbär och björnbär, de blev mycket uppskattade. Tyckte det fick lite färg och funderar på om det kan ha att göra med att jag gjorde på laktosfritt smör och creme fraiche? Någon som vet?


Rabarberlemonad!


Randiga muffinsformar, så snygga!

Och så här blev resultatet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...