fredag, oktober 26, 2012

Lycka

kan för mig vara att hitta porslin som jag länge letat efter.
Jag samlar på Termo, formgivet av Allan Ebeling från Bo Fajans. Just den här röda nyansen är fylld av minnen från barndomens somrar. Mormor hade porslinet i sommarstugan i Frillesås. Skålarna kallade hon för filbunkeskålar, för däri gjordes filbunken. Några skålar har jag haft kvar, men den enda muggen som var trasig slängdes. Lyckan var total när jag hittade dessa 6 skålar och muggar, i precis rätt färg på Blocket!  Skålarna är hyfsat vanligt förekommande men muggarna har jag inte sett på länge. Som jag grämde mig att vi slängde den där enda muggen som var trasig...

Å... De där muggarna är fyllda med minnen. När det var kyligt så fick vi varm choklad i dem som vi drack på verandan. Tänker på mormor varje gång jag plockar fram dem!





Lite dålig bild med mobilen, men de är från 40-talet och ser ni? Klisterlappen sitter kvar, de är knappt använda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...