lördag, juli 14, 2012

21-28 dagar

 Ja... just nu är det en del fokus på maten för min del. Men jag har kommit fram till att det inte är så dumt ändå. Mina vardags stilleben i köket får ständigt och jämnt nytt utseende. Vad sägs om fatet fyllt med svenska romantica tomater? Sådär härligt söta av solmognad? 


Och jag får unna mig emellanåt. Snacksbricka. Jo jo. Det är faktiskt inte så dumt med oliver, körsbärstomater, ost och saltade cashewnötter som lördagsgodis!


Och ibland lyxar jag till det till frukosten. Jag passar på när jag har träningspass direkt efter. Här blev det turkisk yoghurt, färska jordgubbar (får snåla lite eftersom jag inte tål dem så bra), valnötter och lite honung! Mums!




Ja kära nån. Det gäller att ha disciplin. Och nä det är inte alltid lätt, men jag kan också bli oerhört trött på människor som skyller på en massa saker. så svårt är det inte. Ja vis, det gäller att bestämma sig, fråga sig själv varför man gör det och köra stenhårt. I mitt fall är det väl "enkelt" som har en kronisk sjukdom som gör att valet blir lätt. Men jag kan fråga mig varför andra som nog kunde behöva samma sak inte bara tar tag i det och sätter upp en plan. Lätt? Nej det är det inte, men det går. Och dieter, det tror jag inte på. Visst, det funkar säkert för en del för att nå en viktminskning, men problemet är ju det vi gör till vardags och de beteenden som vi har och som vi ska leva med varje dag och då tror jag inte på nån diet. Då måste det vara något som är mer genomtänkt och fungerar till vardags. Här handlar det ju om att äta vanlig mat, men i rätt mängd och på rätt sätt. Disciplin som nog många "friska" också skulle må bra av emellanåt. Det har ju sagts för, alla borde äta som en diabetiker. Men även vi diabetiker slarvar ibland och hamnar i situationer som inte är självvalda som gör att det slår lite slint.

När jag ändå håller på och babblar om allt detta så tänkte jag faktiskt rekommendera en bok: "Hjärnkoll på vikten", skriven av Martin Ingvar och Gunilla Eldh. Mycket intressant läsning. Handlar inte så mycket om dieter, mer om hur vår hjärna fungerar och varför det är så förbaskat svårt att lyckas med en del saker som man tar sig för, trots att man vill. Boken tar sin  utgångspunkt i hjärnans belöningssystem, och hur man ska samarbeta med hjärnan när man försöker byta vanor. Men vi människor är lata och bekväma till naturen. Det tar tid att ändra på :)

21-28 dagar säger psykologer att det tar att ändra en vana, så nu vet ni vad rubriken syftar på!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...