söndag, september 09, 2012

Ännu mera på temat lycka!

I morses hamnade jag framför Tv4:s morgonprogram och möttes av professor Micael Dahlén (coolt förresten med en professor med svart nagellack). Och ja, det handlade delvis om lycka, men om vår ständiga jakt på något nytt. Blir vi aldrig nöjda?
Så himla intressant då jag så sent som igår hade den här diskussion med min vän G. G trodde precis som professor Micael att man hela tiden vill ha något nytt, när man väl fått det där efterlängtade så tror man att nått ännu bättre och nyare finns att tillgå.
Själv tror jag att det faktiskt kan komma ett tillstånd då jag blir nöjd. Men vad vet jag, kanske är jag naiv. Vill tror att jag inte hela tiden strävar efter att hitta grönare gräs på andra sidan? Jag tror inte att det faktum att man är nöjd med sin tillvaro gör att man slutar drömma om nya saker eller äventyr, men jag tror att man har vett att ta tillvara på det som är för stunden.
Och om ni lyssnar/ser på inslaget så pratar professorn också om det där att vi idag hela tiden befinner oss i "nextopia", vad som komma skall och njuter för lite av stunden.

Spana in klippet här.

Vi lever alltså mer i vad vi förväntar oss ska komma att hända än här och nu... Jag tror jag skaffat mig en ny idol i Micael Dahlén. Han avslutade inslaget i stil med: Hur fantastiskt nåt än känns så kommer det inte vara för evigt, men om vi inser det kan vi tillåta oss att njuta så mycket mer under tiden det händer. Det handlar inte om att sörja över att jag inte blev evigt lycklig med det här, utan att glädjas över den lycka jag fick!

Och på tal om idoler/förebilder som säger intressanta saker. Jag nämnde ju Bengt Brülde häromdagen, och så ramlade jag över den här intressanta artikeln om ett hållbart liv på det personliga planet. Läs den!

Sist men inte minst så kommer jag slå på P1 i eftermiddag, klockan 17:03, då sänds filosofiska rummet och idag är rubriken "Varför mår vi så dåligt?" Globalt sett är Sverige ett bra land att leva i. Så varför mår så många så dåligt? Ska bli intressant att lyssna på!

Ha en fortsatt skön söndag!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...