lördag, januari 19, 2013

Dagens betraktelse - magkänsla

Jag följer och läser en del bloggar och såhär efter nyår så är det fler som har summerat året som gått. Fler av de bloggar jag läser skrivs av personer som driver eget företag. Likheter finns och det som slår mig är att flera har skrivit att de ska bli bättre på att säga nej till jobb som de inte vill ha, som inte känns bra och att säga nej till personer som de inte trivs att jobba med. Lita på magkänslan helt enkelt.

Och det där är intressant tycker jag... Jag tycke jag har en bra magkänsla många gånger och tycker att jag är bra på att vara tydlig, sätta gränser och säga nej till sånt som jag inte tror helhjärtat på.

Ändå finner jag mig själv hamna i situationer med personer som jag inte alls funkar med emellanåt. Jag har funderat på det där och kommit fram till att det nog inte är så konstigt. Det tar tid att lära känna en person och en del är vitt skilda personer privat och i arbetssammanhang. Så även om man har en bra magkänsla och tycker sig vara bra på att läsa människor, kan det ibland vara svårt och man hamnar i situationer som det är försent att ta sig ur. För hjälp vad svårt det kan vara att ta sig ur något som redan är igång, när bollen väl är i rullning.

Men någon därute kanske har ett tips? Hur ska man känna en person bättre från början för att inte hamna i sånt? För nya bekantskaper berikar ju ens liv och de vill man ju inte ge upp bara för att aldrig mer behöva råka hamna i jobbiga situationer. Tänk vad mycket bra man också fått ut av att lära känna nya personer och våga kasta sig ut....

Ja, hur man än gör så är det nog svårt att helt undvika att hamna i sånt som är mindre bra. Om man inte gör det, då är man nog en fegis innerst inne som alltid kör den säkra vägen, och hur kul är det egentligen?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...