onsdag, januari 30, 2013

Min farmor!

Min farmor var en miljökämpe utan att veta om det, hon återvann allt. Inte p g a miljön, utan för att man gjorde så helt enkelt, tog till vara på allt.
Påsar, snören, bukar, papper. Det gjordes rent, slätades ut, sparades i skåpet.
Potatisskalen gick till grisarna i "skulhinken". Utslitna kläder lagades så länge det gick, sen blev det till mattrasor och sen vävdes de till köksmattor.

Hur många klipper mattrasor idag? Hur många vet hur man gör hörn på dem? Känns som att det är ett konsthantverk som dör ut, om inte snart inser att vi måste börja återvinna allt igen, fast för att rädda vår planet...

Jag tror jag kom att tänka på det här för jag hade med mig en trasmatta i min monter på Formex, som också finns till försäljning (det är ju återbruk i dess rätta mening) och det var fler som inte förstod att den var handvävd och att det faktiskt var gamla plagg i den, jeans, byxor och lakan... Något som jag tog som självklart...

Min farmor hade en massa smarta grejer för sig. När jag var liten sa jag en dag till farmor:
-Farmor du är rätt smart för att vara så gammal.

Jag minns inte hur gammal jag var, eller farmor, men idag är hon nästan 92...


2 kommentarer:

  1. Läste det här för mormor! Hon blev glad.

    SvaraRadera
  2. Å! Ringde henne kvällen innan, men inget svar. Förstod senare då jag pratade med pappa att ni alla är i Arvika. Kramar till er alla!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...