lördag, mars 24, 2012

Ampellilja

Jorå så att jag har blivit med krukväxt. Eller... Njae jag hade ju några innan, men jag har blivit med en ny. När jag var liten hade vi huset fullt av ampelliljor, men sen försvann de av nån anledning. De är tydligen fortfarande en mycket vanlig krukväxt (allt enligt den säkra källan wikipedia) men jag har inte sett dem på åratal och känt en längtan... Så var jag hemma hos en kompis för ett par veckor sen, och vad såg jag om inte mängder med ampelliljor som dessutom bar skott. Jag bad om några skott, och det fick jag. Plus en fullvuxen :)
Skotten bor fortfarande i ett vattenglas och den fullvuxna frodas i sovrummet/rummet. Ja, mammas väninna sa att jag skulle ha den i sovrummet, den hade bra inverkan på syreupptagningsförmågan under sömnen... Sagt och gjort, jag bor i ett rum och kök och den passade inte in i köket med sin något yviga uppsyn så den har fått bo i rummet/sovrummet. Huruvida den bidragit till skönhetssömnen har jag inte lyckats utröna, snarare har den gett upphov till bekymmer. Den var planterad i en fyrkantig innerkruka och jag hade inga ytterkrukor som var fyrkantiga. Tydligen så har det blivit omodernt med fyrkantiga krukor för de finns inte längre kvar hos diverse blomsterhandlare/inredningsbutiker, men ännu inte så omoderna ås de hittat till loppis... Å plantera om en alldeles nyfådd växt, njae det orkar jag inte.... Imorgon är det loppis, håll tummarna för att jag hittar en passande ytterkruka. Och... en piedestal. Det hade varit superfint att låta den hänga ner över. Gärna en i furu så kan jag måla om i en glättig färg! Varför inte turkos? Det har jag hört piggar upp!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...