måndag, mars 12, 2012

Välja rätt

Nu utbrister jag i ett : -Äntligen!
För ja, inte är moderaterna de som jag tycker går i bräschen för miljön inom politiken. Men Sofia Arkelsten har definitivt en poäng när hon säger att hon tycker det ska vara lätt för människor att välja rätt.

"Vi vill ge fler möjlighet att leva hållbart. Politikens roll är att göra det miljösmarta enkelt. Och göra det lätt för vanliga människor som vill göra rätt."

Läs hela artikeln i expressen här.

För det är det där som gör att jag själv kan bli alldeles matt ibland: Ska jag välja ekologisk mjölk eller närproducerad? Vilket är bättre, sämre? Ja beroende på vem du frågar så får du lika många rätt eller fel. En av mina vänner väljer närproducerat respektive ekologiskt varannan gång... Haha. Kanske ett bra sätt. Vad vet jag. 

Det jag "föreläser" om för min mamma och hennes sambo är att orkar ni inte engagera er så mycket så gör åtminstone tre saker:

1. Ät inte tigerräkor
2. Välj kravbananer
3. Köp rättvisemärkt/fairtrade kaffe

Då har man åtminstone gjort något. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något och det är ett sätt att påverka. Tänk om alla svenskar gjorde dessa aktiva val? Vi dricker näst mest kaffe i hela världen och bananer äter vi mest av alla, ca 19 kg per person och år. Det skulle ge enorma effekter om svenskarna ändrade sina vanor kring dessa livsmedel. Inte så svårt kan man tycka!

Nu blir det rättvisemärkt kaffe och en kravbanan till mellanmål!


2 kommentarer:

  1. Tigerräkor äter jag aldrig, så den behöver jag aldrig välja bort ändå. Men annars lever jag också enligt kaffe/banan-regeln. Även när ekonomin tryter, när det finns mer cash i plånkan blir det krav-ägg och rättvisemärkt och kravmärkt kakao också. Målet är ju såklart att köpa allt krav och rättvisemärkt, men det måste ekonomin hålla för. (För att inte tala om min dröm att bara ha råd med ekologiska och rättvisemärkta kläder till hela familjen...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men visst är det så. Är ekonomin kärv så måste man ibland välja. Jag tenderar att välja "bättre" mat än andra saker som jag köper. Tror det beror på att jag inbillar mig att det är bättre för min egen kropp... Vad gäller kläder så tänker jag att det finns schyssta basvaror som inte behöver variera så mycket prisskillnad, och sen tänker jag loppis och second hand :) Fast det är svårt när man ska handla till många (en hel familj) och om man särskilt behöver något... Men många bäckar små!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...