fredag, mars 16, 2012

Hej då farfar

Den 15:e juli skulle han fyllt 99 år. Min farfar. Starkare än de flesta.

Så växte han upp under rådande världskrig, fick börja jobba som dräng redan vid unga 13 år. Och kanske var det hans kroppsarbete som gjorde honom så stark.

Ett av mina starkaste minnen var när han skulle få fason på min trilska häst Grållan. Farfar svingade sig upp i sadeln som han aldrig gjort annat (då var han "bara" 77 år fyllda...). Han satte av i full fart och tillbaka på stallbacken sken hans leende från ena örat till andra, han hade minsann visat vem som bestämde!

Farfar & Farmor fick 68 år tillsammans som gifta. När han träffade farmor första gången vet jag inte, men idag fick jag se ett foto när han och farmor strålar av lycka en kall vinterdag. Farmor var då 19 år. 3 barn, 8 barnbarn och 9 barnbarnsbarn (2 till på väg) var han klar med livet.

Hej då farfar!


1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...