måndag, augusti 15, 2011

Loppislördag

Äntligen lördag och dags för loppis! En av mina favoritloppisar har öppet på lördagarna, och i år har det vart generöst med öppet även under sommaren. Trots det har jag inte varit där på några veckor p g a resor.
I lördags när jag kom in på "min" avdelning med tyg och kläder hör jag en av tanterna bakom disken utbrista med härlig finsk brytning:

-Men var har du varit?

Haha, jag antar att det är sådana uttalanden som gör att man kan räkna sig som "stammis" på ett ställe.

Det bästa var att hon dessutom gick och hämtade en glasslåda med mitt namn på:

-Jag har sparat

Och hon vet precis vad jag letar efter; pärlemorknappar, spets och träpärlor!!!

Jag tar allt, sa jag. Vad ska du ha fört?

-20 kronor!

Pärlemorknappar, spets och en påse pärlor!

Massa träpärlor i glada färger!

Snyggt mönster!

Efter loppisen så tog jag en sväng förbi företaget, lämnade av dagens fynd, ordnade med lite jobb och hörde spontant av mig till J för att fråga om lunch, jag skulle ändå en tur ner till stan. Vi bestämde oss för att äta lunch men också ses för en tur på Heden och loppisen där.
Loppisen på Heden har väldigt varierande utbud. Jag har gjort underbara fynd där, men jag tycker att det blir svårare och svårare. I lördags var jag riktigt besviken. Flera stånd som mer hade karaktär av knallemarknad och antikhandlare där man inte kunde göra fynd. Charmen med loppis tycker jag är att hitta det oväntade till schysst pris. Någon blir av med överflöd från hemmet, jag köper till ett rimligt pris och båda två känner sig nöjda. Och den stora charmen är ju prutandet. Jag köper sällan något på loppis utan att pruta, det hör liksom till.
Ja ja, jag kommer säkert ge den någon mer chans innan säsongen är över. Men jag hoppas att det får förbli "äkta" loppis!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...