måndag, augusti 29, 2011

Museibesök

Jag skulle ju berätta lite om förra helgens museibesök... Har redan gått en vecka, ibland går tiden snabbare än man tror.

På lördagen blev det Moderna museet och deras utställning om Siri Derkert. Hon var radikal för sin tid och stod upp för kvinnors rösträtt. Hon var en mångfacetterad konstnär och moderna lyckas med att presentera stora delar av hennes konstnärsskap men också Siri Derkert som person. Vill du se utställningen får du skynda dig, den håller på till den 4 september.
Vill också passa på att tipsa om en intressant artikel om Siri Derkert på modearkivet.



På söndagen blev det en tur till Prins Eugens Waldemarsudde och utställningen Lars Wallin - Fashion Stories. Jag gick runt och dregglade och fascinerades av allt från scenkostymer till galaklänningar. Här gäller det också att skynda sig om du vill se den live, den håller på till den 4 september. Läs mer om utställningen här.



På måndagen blev det en tur till Fotografiska. Det som lockade mest var utställningen Nordic Women in Chanel. Det är fotografen Peter Farago & stylisten Ingela Klemetz-Farago som gjort projektet. Det påbörjades 2010 och de har engagerat fler av nordens supermodeller. Det finns flera riktigt snygga foton och jag gillar att de utgått från modellen och jobbat mycket med mijöerna. Hade dock velat se flera, utställningen visar ett urval från boken med samma namn. Som för övrigt säljs i en exklusiv numrerad upplaga där överskottet oavkortat går till välgörenhet. Tyvärr ett något för exklusivt pris för att jag skulle slå till. Men jag hittade annat i deras shop som jag får skriva om vid tillfälle. Utställningen pågår till den 18 september.
Jag kikade också på Mapplethorpe när tillfälle ändå gavs. Är väl inte helförtjust i alla hans fotografier, men han har tagit en del riktigt snygga porträtt på artister då det begav sig. Och hans egna självporträtt är intressanta. Men en del av nakenstudierna kunde för min del kvittat. Kändes mer som en titt i medicinlitteratur... Vill du se den så hänger den till den 2 oktober.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...