fredag, augusti 19, 2011

Yves Saint Laurent - Den stora kärleken

Jag älskar film! Ja.. en massa annat också förstås, men mycket film blir det. I lördagskväll tog jag mig tid och såg Yves Saint Laurent - Den stora kärleken.
Det är ett fantastiskt porträtt av en person som alltför tidigt fick axla ett stor ansvar och som bryts ner i förtid av sin förlorade ungdom.
Yves Saint Laurent var bara lycklig två gånger om året; efter visningen av varje kollektion då han tog emot publikens jubel. “Men redan på kvällen hade lyckokänslan tonat bort, för att dagen efter helt ha försvunnit”, säger Pierre Bergé, Yves partner i kärlek och affärer.
Filmen är en dokumentär som inleds med klipp från den presskonferens där Yves Saint Laurent tackar för sig och går i pension. 2008 avlider den store modeskaparen och vi får följa hans livskamrat Pierre Bergé som beslutar sig för att auktionera ut deras konstsamling efter Yves död. Bland föremålen i samlingen fanns konstverk av bland andra Picasso, Matisse, Mondrian, Léger, Cézanne och Duchamp. Auktionen drog in över 370 miljoner euro till Fondation Pierre Bergé - Yves Saint Laurent och till en stiftelse till förmån för AIDS-forskning.

Skulle Yves ha låtit allt det här gå på auktion om han hade överlevt mig? frågar sig Bergé. Förmodligen inte. Han skulle ha känt sig ensam utan tingen.

För en som knappt har råd med en ikea soffa är det en ynnest att få följa med och se alla de vackra föremålen. Det är en dokumentär om deras kärlek, deras arbete och intresse för konsten. Jag tyckte den var fantastisk, men så har jag ett stort intresse av mode och Yves Saint Laurent, och det behövs nog för att man ska ha behållning av den.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...