söndag, augusti 28, 2011

Paul Smith

En av mina stora inspirationskällor är Paul Smith. Inte så mycket för det han gör utan mer han som person. Han hade en dröm när han var yngre om att bli proffscyklist, han satsade stenhårt på det i många år, men råkade ut för en olycka som gjorde att han blev liggandes på sjukhus i tre månader. Han är ett bra exempel på att det inte alltid blir som man tänkt sig men att det kan bli bra ändå. Det gillar jag.
Det andra som jag gillar med honom är att han har ingen som han själv uttrycker det "riktig" utbildning, han kan inte ens skissa modeteckningar. Bevisligen har det gått riktigt bra för honom ändå. Det är som en käftsmäll rätt i ansiktet på alla uttalanden i stil med: men vad har du för utbildning?

K Special i SVT visade en dokumentär nu i fredags. Gillar du Paul Smith så se den. Den visas även i SVT2 mån 29 aug 2011 kl 12.00 och i SVT2 tis 30 aug 2011 kl 22.45. Eller så spanar du in den på SVT Play.

Vad jag också gillar med Paul Smith är hans syn på inspiration: -"Man kan få inspiration av allt. Får man inte det, har man inte sett efter". Tycker det är helt underbart!

Och han verkar ha en skön inställning till livet, med fötterna kvar på jorden. Dokumentären avslutas med:
-"Det var aldrig min dröm att ha ett stort företag eller att bli populär. Det var mer "Vi öppnar en liten butik", "Vi göre en liten kollektion", "Ska vi inte försöka sälja till fler?"
Långsamt, långsamt, långsamt
Det har alltid handlat om att ha trevligt"

E inte det underbart så säg? Det har alltid handlat om att ha trevligt. Så skön inställning. Så från och med idag har jag bestämt mig för att det alltid ska handla om att ha det trevligt!



Förresten såg jag ett par riktigt snygga Paul Smith damskor i en second hand butik i helgen. Tyvärr för små... För man kan väl inte köpa ett par skor som inspiration? Eller det kanske man kan? Finns de kvar imorgon så blir de nog mina ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...