måndag, augusti 01, 2011

Sommarlunch

En av de bästa luncherna på sommaren och när det är varmt är sillunch tycker jag. Det har jag ätit sedan barnsben hos farmor & farfar.
Det jag önskar mig är ett eget potatisland med färskapotatis, så man får såna där riktigt små. Jag är inte så förtjust i gräslök, så jag tar rödlök istället. Gräddfil, ägg, matjes och en klick extrasaltat smör. Det är grejer det!
När jag var liten kommer jag ihåg att min farfar ofta åt kalla färskpotatis med smör, det förstod jag mig inte på då, men nu är det en fröjd för gommen!
Och jag blir alldeles lycklig när jag hör min farmor berätta att på ålderdomshemmet, där min nu 98-åriga farfar bor, finns det en sköterska som särskilt ser till att ta med lite färskpotatis åt honom. Visst finns det bra fungerande vård på många ställen och inte bara dåligt som man hör om på nyheterna. Men det är klart, vad är det för nyhet att min 98-åriga farfar fick färskpotatis med smör till dagens lunch...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...