söndag, augusti 07, 2011

Svältkatastrofen i Afrika

Idag så är jag med på evenemanget "Ät ingen mat på söndag - ge pengarna till svältkatasrofen". Jag deltar genom att fuska, på så vis att jag som diabetiker inte kan vara utan mat en dag, det vore att riskera min egen hälsa och det vill jag inte. Men jag tycker det är ett bra sätt att uppmärksamma problematiken.
Det jag har så svårt att förstå är att vi svenskar är generösa vid katastrofer som plötsligt händer, som t.ex. tsunamin och jordbävningen på Haiti. Varför är vi mer benägna att skänka till detta?
Jag har inget vettig svar på frågan, men jag äter min mat idag och skänker 50 kronor per måltid.

Vilken organisation som är bäst, eller varför man ska välja en framför en annan, det tänker inte jag uttala mej om. Men här finns några tips och länkar på organisationer som arbetar aktivt med katastrofen:

Plan Sverige: Sms:a KATASTROF till 72910 så bidrar du med 50 kr.


Läkare utan gränser:

Du kan även SMS:a in din gåva genom att skicka ordet TIMME till 72970. Då skänker du en gåva på 50kr.

Det går även att SMS:a TIMME 100 eller TIMME 200 till 72970. Då ger du en gåva på 100 respektive 200 kr.

Ditt bidrag går i första hand till våra projekt på Afrikas horn, i andra hand till andra akuta kriser.

Unicef: Sms:a Liv till 72900 och du skänker 50 kronor. Skänk en gåva online på www.unicef.se/stod-oss/afrikas-horn

Rädda barnen: https://www.rb.se/geengava​/katastroffond/pages/geeng​avakatastroffond.aspx

Radiohjälpen: http://svt.se/2.94437/radi​ohjalpen

Och jag tänker inte ha några åsikter om huruvida du skänker en krona eller 50. Jag tycker man gör så gott man kan. Men att avstå en latte på 30 spänn tycker jag de flesta borde ha råd med. Tänk om alla svenskar skänker en krona, då är vi raskt upp i 9 miljoner...

Kram på er!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...